Uutiset

'Petytty ja houkuteltu': kysely paljastaa, kuinka Martin Bashir pääsi prinsessa Dianan haastatteluun

BBC:n kerrotaan kohtaavan 'puhelimen hakkerointihetkensä', kun Dysonin raportti julkaistaan

Prinsessa Diana

Tim Graham/AFP/Getty Images

BBC on pyytänyt anteeksi selviä epäonnistumisia siinä, miten toimittaja Martin Bashir varmisti pomminsa Panoraama prinsessa Dianan haastattelu.

Vuoden 1995 maailman yksinoikeustapahtumaa, jossa Walesin prinsessa väitti, että tässä avioliitossa olimme kolme, katsoi 22,8 miljoonaa ihmistä – se oli tuolloin ennätys tosiohjelmassa.

Mutta 26 vuotta myöhemmin an entinen vanhempi tuomari Lord John Dyson tutkii on havainnut, että Bashir käytti petollisia menetelmiä saadakseen avoimen haastattelun, mikä rikkoi BBC:n toimituksellisia sääntöjä, The Telegraph raportteja.

Eräs lähde kertoi sanomalehdelle, että yhtiö oli kohtaamassa puhelimen hakkerointihetkeä viitaten skandaaliin, joka ravisteli News of the Worldia vuonna 2011.

'Vakava rikkomus'

Entinen Mestari rullat Dyson päätteli, että Bashir petti ja houkutteli Dianan veljeä Earl Charles Spenceria käyttämällä väärennettyjä tiliotteita voittaakseen hänen luottamuksensa ja varmistaakseen esittelyn prinsessalle. Päästyessään käsiksi prinsessa Dianaan tällä tavalla, Bashir onnistui suostuttelemaan tämän suostumaan haastatteluun, hän sanoi.

Spencer on aiemmin syyttänyt Bashiria sellaisten lausuntojen väärentämisestä, joissa ehdotettiin, että kaksi vanhempaa hovimiestä myivät tietoja hänen siskostaan ​​keinona saada hänet puhumaan julkisesti.

Raportin mukaan tämä käytös rikkoi vakavasti BBC:n vuonna 1993 julkaistua suoraa kaupankäyntiä koskevia tuottajaohjeita.

Paljastus siitä, että Bashir väärensi tiliotteet, ei ole uusi, sanoo Itsenäinen . Hän myönsi laatineensa lausunnot BBC:n sisäiseen tutkimukseen vuonna 1996, jota johti Tony Hall, silloinen uutis- ja ajankohtaisasioiden toimitusjohtaja. Hänet kuitenkin vapautettiin tuolloin kaikista väärinkäytöksistä.

Dyson piti tätä tutkimusta valitettavan tehottomana ja sanoi, että Hall, josta tuli BBC:n pääjohtaja, ei olisi voinut kohtuudella päätellä, kuten hän teki, että Bashir oli rehellinen ja kunniallinen mies.

'Tyhmä teko'

Bashir on pyytänyt anteeksi sanomalla, että tiliotteiden väärentäminen oli typerää tekoa ja tekoa, jota olen syvästi pahoillani, mutta lisäsi, että hänen mielestään sillä ei ollut mitään vaikutusta prinsessa Dianan henkilökohtaiseen valintaan osallistua haastatteluun. Hän viittasi Walesin prinsessan tiedustelulle antamaan käsinkirjoitettuun muistiinpanoon tämän vahvistuksena ja sanoi olevansa aina äärettömän ylpeä haastattelusta.

Bashir erosi yhtiöstä viime viikolla terveydellisiin syihin vedoten sen jälkeen, kun hän oli saanut nelinkertaisen sydämen ohitusleikkauksen ja kärsinyt Covidiin liittyvistä komplikaatioista.

Sillä välin Hall myönsi, että vuoden 1996 tutkimus jäi selvästi vaaditulle tasolle, ja sanoi, että hän oli väärässä antaessaan Martin Bashirille epäilyn hyödyn.

Tim Davie, BBC:n nykyinen pääjohtaja, esitti myös täydellisen ja ehdottoman anteeksipyynnön ja myönsi, että Dyson oli tunnistanut selviä puutteita.